Vrouwen in de Groote Oorlog

Organiseer je eigen tentoonstelling

In 2018 herdenken we het einde van de eerste wereldoorlog. Een gebeurtenis uit onze geschiedenis om nooit meer te vergeten maar vooral om uit te leren wat dit als verdere verloop voor onze samenleving heeft betekent.

Geschiedenis is nooit enkel een mannenverhaal.

Daarom besloten Linx+ en VIVA-SVV in 2014 de handen in elkaar te slaan voor de tentoonstelling ‘Vrouwen in de Groote Oorlog’. De expo biedt een thematisch overzicht van de vele gebeurtenissen uit de woelige 14-18-jaren vanuit het standpunt van vrouwen. Terwijl manlief aan het front of in bezet gebied zijn oorlog uitvocht, deed de vrouw wel wat meer dan enkel voor de kinderen te zorgen. Vrouwen draaiden mee in de mallemolen als verpleegster, activiste, spionne, als arbeidster in de fabrieken, als trekkers van liefdadigheidsinitiatieven, als gedwongen prostituee,… Onze tentoonstelling vertelt het verhaal van Gabrielle Petit, Edith Cavell, Yvonne Vieslet en vele andere bekende en onbekende vrouwen die hun stempel drukten op het verloop van de eerste wereldoorlog.

Na de succesvolle rondtoer in 2014 is de tentoonstelling nog steeds in te boeken. Met de herdenking van de wapenstilstand in 2018 is dit het ideale moment om de geschiedenis opnieuw te belichten, om nooit meer te vergeten. Had je graag meer info over waar en wanneer deze tentoonstelling in jouw buurt te bezoeken is? Of heb je de tentoonstelling graag zelf als activiteit van jouw afdeling? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen of houd onze website in de gaten.

Bel 02 289 01 81 of mail: info@linxplus.be voor meer info

• Dorine Deloof - Administratief Medewerkster - 02 289 01 81