Bestel het boek "Mannen met zwarte gezichten" van Gaston Durnez

Hier te koop!

Op 8 augustus 1956, vond te Marcinelle de grootste mijnramp uit onze Belgische geschiedenis plaats. Het boek "Mannen met zwarte gezichten" van Gaston Durnez is via onze website te koop.

En ik meende te begrijpen, hoe weinige mensen met meer afschuw en tegelijk met meer fierheid hun uniform aantrekken, als dit leger van mijnwerkers”. Aan het woord is oud-journalist Gaston Durnez in de artikelenreeks “Mannen met zwarte gezichten” uit De Standaard.

We schrijven oktober 1956. 2 maanden terug, op 8 augustus 1956, vond te Marcinelle de grootste mijnramp uit onze Belgische geschiedenis plaats. 262 mijnwerkers kwamen hierbij tragisch om het leven; onder hen heel wat Italianen.

De Standaard stuurde de vrij jonge journalist Gaston Durnez er op uit. Het resultaat werd een stevig staaltje onderzoeksjournalistiek. Durnez trok mee de schachten in, praatte met nabestaanden, bezocht familieleden, onderbouwde de stukken met stevig bronnen- en cijfermateriaal en stelde zich de vraag hoe zoiets in hemelsnaam plaats had kunnen vinden. Zijn antwoorden wekten heel wat verontwaardiging op.

Met interview en voorwoord!

Met “Mannen met zwarte gezichten” won Durnez de eerste Vlaamse Persprijs. Op de uitreikingsceremonie opperde juryvoorzitter Karel De Witte dan ook dat “Durnez dit maar eens als boek moet uitgeven”.

We zijn vandaag haast 60 jaar verder. Linx+ beantwoordt aan De Wittes vraag. Dit boek is daar het resultaat van. Het geheel is verrijkt met fraaie beelden, annotaties, een voorwoord van Caroline Copers (algemeen secretaris Vlaams ABVV) en een interview met Durnez zelf.

Voor sfeerbeelden van onze persconferentie klik hier.
Voor een radio interview met Gaston Durnez klik hier.

Bestellen?

Je kan "Mannen met zwarte gezichten"  nu bestellen bij Linx+.
Vul hieronder het formulier in en schrijf €19,50 (18 euro boek+ 1,5 euro verzendkosten) over op
rekeningnummer BE79 8777 9643 0233 met vermelding "Boek - Durnez"

Contacteer ons gerust voor extra informatie via
info@linxplus.be of 02/289.01.81

Gaston Durnez: Mannen met zwarte gezichten

Maak je keuze

Ben je een groothandelaar of bibliotheek?

bestelt "Mannen met zwarte gezichten" aan groothandelsprijs en wenst een factuur.

Factuuradres:

Wat doen wij met je gegevens?

Wij gebruiken uw gegevens alleen om u te informeren over Linx+ initiatieven. Wij bewaren uw gegevens zo lang als nodig.

U kunt uw toestemming op ieder moment intrekken

Wanneer u dit doet, verwijderen wij uw gegevens en ontvangt u geen informatie meer van ons.

Het Vlaams ABVV en zijn vzw's verwerken persoonsgegevens volgens de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (=AVG).

Als je meer wenst te weten over ons Privacybeleid, surf dan naar http://www.vlaamsabvv.be/privacy.